3 Ağustos 2012 Cuma

Bir Fotoğraf Dehası: Helmut Newton

Her sergiye gittiğimde aynı his, sanırım 10 yıldır değişmedi: "Yaaa neden daha sık bunu yapmıyorum..." Sergi öyle bir şey ki;  gidene kadar karar vermesi planlaması olay, gittikten sonra müthiş bir keyif, müthiş bir "bugün çok iyi bir şey yaptım!" sosyal tatmini. Gerçi bu konuda mütevazi değilim, yıllık sergi tüketimimin Türkiye ortalamasının çok üzerinde olduğuna eminim. Ama yine de çok yetersiz.

Helmut Newton - Grand Palais Sergisi Notlarım


Vogue, Elle, Queen gibi pek çok dergide binlerce fotoğrafı yayınlanan ve 83 yaşında trafik kazasıyla bize veda eden Helmut Newton, ardında pek çok ikonik moda fotoğrafı bıraktı.



Moda Cambazı
Helmut Newton

Ve ben de moda fotoğrafçılarını bir süredir yakın markaja almış biri olarak, Türkiye seyahatim öncesi Paris'teki son haftamda Grand Palais'de bulunan sergisine gittim.


Paris
Sergi Biletim

Serginin Grand Palais duvarından sarkan dev afişi, Yves Saint Laurent için yaptığı 1975 yılı çekimi "Le Smoking Tuxedo" fotoğrafından oluşuyor. Gerçekten unutulmaz bir moda fotoğrafı.


Moda Cambazı
Le Smoking Tuxedo

Hafta içi ve son derece gün ortası bir saatte gitmeme rağmen içerisi oldukça kalabalıktı. Paris'te her sokakta sanat sadece solunmuyor, aynı zamanda yaşanıyor.

Ve işte favori karelerimden, sonsuz bir estetik ve gerçeklik.


Üniversitede fotoğraf kursuna gidip, gezilerine katılsam da fotoğraftan çok anlayan biri değilim. Ama Helmut Newton'un tadı, tarzı o kadar kendi içinde tipik ki; adeta resim üzerinde logo varmışçasına bu fotoğraf Helmut'un diyebiliyorum.

Moda Cambazı


Efsane adam Helmut Newton'un tüm fotoğrafları gerçekliğe dayanıyor. Sahicilik, derhal görülür ve hissedilir. Zira 2000'li yılları görmüş bir fotoğrafçı olmasına karşın photoshoptan hiçbir zaman hoşlanmadı.


Helmut Newton


Berlin'de Yahudi bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. 12 yaşında cep harçlıkları ile ilk fotoğraf makinesini aldı. O günden gözlerini yumduğu 2004 yılına kadar; Salvador Dali'den Monako Prensesi Stephanie'ye, Andy Warhol'dan Karl Lagerfeld'e kadar pek çok ünlü ismi eşsiz bir şekilde fotoğrafladı.


Moda Cambazı
Karl Lagerfeld

Sergi salonunda izlediğim videosunda Newton, güçlü kadını fotoğrafladığında kendini daha güvende hissettiğini söylüyor.


Moda Fotoğrafı


Moda Cambazı


Moda Fotoğrafı

Moda Cambazı

Daha önce, insan vücudundaki kasları fotoğrafla kontrol edebilen adam diye bahsettiklerini dinlemiştim.

Moda Fotoğrafçısı

Tarzında yine gerçeklik duygusu kadar belirgin bir provokasyon var.



Helmut Newton


Helmut Newton tartışmasız 20. yüzyılın en etkili ve en ilginç fotoğrafçılarından biriydi. Ardarda onlarca siyah beyaz moda fotoğrafını gördükten sonra, fotoğraflarından oluşan birkaç kartpostal ve bir defter alarak, bugün kendim için güzel bir şeyler yaptım keyfiyle sergi salonunu terk ettim.

2 yorum:

  1. Helmut Newton'u ilk kez 95 yılında Berlin'de ziyaret ettim. Ve o zamandan beri sanatına hayranım. Yazı için teşekkürler Ayçam.

    YanıtlaSil
  2. Senden kaçmazdı zaten Helmut Newton koket kız... :)

    YanıtlaSil